.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رقابت عارف و لاریجانی بر سر کرسی ریاست مجلس دهم استراتژی افراطی‌ها برای دو قطبی کردن پارلمان
شمال نیوز: به سادگی می‌شود از بحران احتمالی ریاست مجلس یک دستاورد بزرگ ساخت و بدون هیچ هزینه‌ای بدون تنش مجلس دهم را شکل داد.

مصطفی داننده: اولین سوال بعد از مشخص شدن ترکیب مجلس دهم، این بود که رئیس دهمین پارلمان کیست؟ دو جریان موجود در مجلس آینده یعنی اصلاح طلبان و اصول‌‌گرایان عزم خود را جزم کرده‌اند تا نامزد خود را به کرسی ریاست مجلس برسانند.

از این منظر علی لاریجانی نامزد مطلوب اصول‌گرایان میانه است و عارف نامزد مورد نظر اصلاح‌طلبان. با این حال از نگاه اعتدالی هر دوی اینها در جریان اعتدال تعریف می‌شوند و این یعنی برای جریان اعتدال و دولت چندان تفاوتی ندارد که لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند یا عارف.

در این میان باید طرفداران این دو نامزد به این نکته توجه کنند حال که جریان اعتدال (اصلاح طلب و اصول‌گرای حامی دولت) با ائتلاف توانسته‌‌اند کرسی‌های اکثریت مجلس را به دست آورند مراقب باشند طعم شیرین پیروزی را با رقابت برای کسب کرسی ریاست مجلس تلخ نکنند و البته باید گفت هم عارف و هم لاریجانی هر دو توان ریاست مجلس را دارند.

علی لاریجانی خود سابقه 8 سال ریاست قوه مقننه را در کارنامه دارد و عارف نیز 4 سال معاونت اول دولت اصلاحات و 3 سال نیز عهده دار وزارت ارتباطات بوده است. این سوابق نشان می‌دهد هر کدام از این دو بتواند رأی نمایندگان را به خود اختصاص دهد می تواند رییس مقتدری باشد.

در این میان جالب است که آن که اصرار دارد این رقابت را داغ کند و بر آتش آن بدمد همان جریانی است که بیشترین کرسی ها را از دست داده و از تقابل برجام طرفی نبسته است. آنها به دنبال این هدف هستند که میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان حامی دولت چنان اختلافی ایجاد شود که میوه آن را در انتخابات 96 بچینند. اختلافی که تا آخر مجلس با نمایندگان همراه می ماند و نمایندگان جریان اعتدال نمی‌توانند با یک نگاه مشترک به هدف خود برسند و مجلس تبدیل به دو قطبی اصلاح طلب و اصول‌گرا خواهد شد.

متاسفانه به نظر می‌رسد جریان اعتدال در مجلس دهم وارد بازی ریاست شده است و هیچ توجهی به استراتژی جریان مخالف دولت نمی‌کنند و خود را برای رقابتی سخت آماده می‌کنند. رقابت لاریجانی و عارف درست همان چیزی است که جریان افراطی به دنبال آن است.

رهبران جریان اعتدال باید هرچه سریعتر راه کاری را برای انتخاب رئیس مجلس پیدا کنند. آنها باید به دنبال مسیری باشند که قبل از تشکیل مجلس دهم، رئیس آن مشخص شود و از میان عارف و لاریجانی یکی به کرسی ریاست تکیه بزند و دیگری رهبری فراکسیون اکثریت مجلس را به عهده بگیرد.

به سادگی می‌شود از بحران احتمالی ریاست مجلس یک دستاورد بزرگ ساخت و بدون هیچ هزینه‌ای بدون تنش مجلس دهم را شکل داد. هم اصول‌گرایان معتدل و هم اصلاح‌طلبان باید بدانند مهم ترین هدف آنها حفظ برجام و پیش برد آن است و مردم از آنها انتظار ندارند که خود سرگرم بازی سیاسی انتخاب رئیس مجلس کنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.159 seconds.